Turniej Muzyków Prawdziwych
EDYCJA 9
30.08-1.09.2024 r.

30 sierpnia (piątek)
Godz. 12:00
Warsztaty
Sala prób
Spotkanie warsztatowe z Marią Witek i Waldemarem Witkiem, dotyczące historii, kultury i tradycji Pomorza Zachodniego, w trakcie których uczestnicy będą mogli odkryć bogactwo dziedzictwa kulturowego, rozwijając jednocześnie umiejętności jego ochrony i promocji.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Warsztaty obejmować będą tematykę związaną z analizą dokumentów archiwalnych, pozwalających badać lokalne dziedzictwo i zrozumieć specyfikę tradycji materialnych i niematerialnych na Pomorzu Zachodnim. Uczestnicy dowiedzą się także, jakie są techniki dokumentacji dziedzictwa materialnego i niematerialnego. Będzie to także wstęp do opracowywania projektów, służących lepszemu zrozumieniu i docenieniu dziedzictwa regionalnego, np. wystaw, wydarzeń czy działań społecznych. Warsztaty nie tylko poszerzą wiedzę uczestników, ale również będą inspiracją do podejmowania działań na rzecz ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego, zachęcając do świadomego uczestnictwa w procesie budowania tożsamości regionalnej.

Prowadzący

Maria Witek – etnografka, managerka kultury, dyrektorka zachodniopomorskiego Biura Dokumentacji Zabytków, autorka licznych publikacji naukowych, opracowań konserwatorskich, dokumentacji i ekspertyz z zakresu dziedzictwa kulturowego i ochrony zabytków na Pomorzu.

Waldemar Witek – etnograf, główny specjalista w Narodowym Instytucie Dziedzictwa, kierownik Pracowni Terenowej NID w Szczecinie. Autor licznych publikacji naukowych z zakresu konserwacji, dokumentacji i ochrony zabytków na Pomorzu Zachodnim.

Wydarzenie w ramach cyklu warsztatów skierowanych do animatorów kultury, instruktorów w domach kultury, opiekunów zespół ludowych, członków organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich z terenu Pomorza Zachodniego. Warsztaty mają służyć oswajaniu lokalnego dziedzictwa kulturowego, przekazując narzędzia i materiały potrzebne do pracy ze społecznościami lokalnymi.

Warsztaty są bezpłatne. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem: w.wiezowska@filharmonia.szczecin.pl. Liczba miejsc ograniczona.


Projekt “Akademia Tradycji Odrzańskich, realizowany przez Stowarzyszenie Music.Multimedia.Management. dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach Funduszu Celowego Kultury”. Zadanie Akademia Tradycji Odrzańskich jest współfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Mecenatu kulturalnego Miasta Szczecin – „Program Partnerstwa dla kultury".
Przesłuchania
Sala kameralna
Turniej Muzyków Prawdziwych od samego początku był konkursem dla artystów specjalizujących się w muzyce tradycyjnej. Poprzednia edycja eksperymentalna pokazała, jak ogromny potencjał drzemie w muzyce rodzimej Euroregionu Pomerania. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie tegoroczną edycją, w ramach Turnieju realizowane są dwa dni przesłuchań konkursowych – w piątek dla muzyków “tradycyjnych”, tj. zespołów muzycznych, opartych na akustycznych i tradycyjnych instrumentach, a w sobotę dla muzyków eksperymentujących, wykorzystujących różne techniki wyrazu, w tym elektronikę oraz instrumenty współczesne. Podczas przesłuchań artyści wykonają dwa dowolne utwory, a także utwór, który będzie interpretacją wylosowanego wątku tematycznego. Zapraszamy na otwarte przesłuchania odbywające się w ramach 9 edycji Turnieju Muzyków Prawdziwych.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Rekrutacja uczestników jest prowadzona na terenie Polski i Niemiec. Więcej informacji w zakładce REKRUTACJA
Godz. 16:00
Warsztaty tańców ludowych
Sala prób
Warsztaty taneczne tradycyjnych tańców mają na celu nie tylko naukę różnych form tanecznych, ale także budowanie osi narracji oraz współpracy z lokalną społecznością. Poprzez głębsze zrozumienie i praktykę oberka, mazurka oraz siemieńca, uczestnicy zdobędą nie tylko umiejętności taneczne, ale również narzędzia do prowadzenia działań integracyjnych w swoim środowisku.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję poznać techniki i kontekst historyczny każdego z tych tradycyjnych tańców. Każdy taniec nie tylko odzwierciedla kulturę i historię regionu, ale także integruje społeczność poprzez wspólne działanie i wyrażanie tożsamości kulturowej.

Warsztaty przygotują uczestników do udziału w wydarzeniu kulturalnym, jakim jest Dom Tańca, zaplanowany na następny dzień o godzinie 23:00 na Łące Kany. Będzie to nie tylko okazja do prezentacji nabytych umiejętności, ale także do dalszego budowania relacji i współpracy z lokalną społecznością poprzez sztukę i tradycję tańca.

Wędrowiec to grupa muzyczna, która tworzy niepowtarzalną mieszankę tradycyjnej muzyki obrzędowej z Polski centralnej z elementami współczesnymi. Czerpią inspirację z melodii zapisanych przez Oskara Kolberga oraz nagrań archiwalnych, nadając im nowe życie i reinterpretując je na swój sposób. Członkowie Wędrowca nie traktują muzyki obrzędowej jak muzealnego eksponatu. Ożywiają ją, dodając do niej współczesne brzmienia i improwizacje. Inspiruje ich również minimal music i doświadczenia teatralne. Ważnym elementem występów Wędrowca jest nawiązanie do dawnych obrzędów. Nie jest to jednak rekonstrukcja rytuałów, a raczej inspirowana nimi forma dźwiękowego spektaklu. Koncerty Wędrowca to podróż w czasie, pomiędzy światami i doświadczenie dawnych rytuałów w nowoczesnej odsłonie.

Skład zespołu: Agata Harz, Emilia Herda, Piotr Herda, Remek Hanaj


Projekt “Akademia Tradycji Odrzańskich, realizowany przez Stowarzyszenie Music.Multimedia.Management. dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach Funduszu Celowego Kultury”. Zadanie Akademia Tradycji Odrzańskich jest współfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Mecenatu kulturalnego Miasta Szczecin – „Program Partnerstwa dla kultury

Warsztaty są bezpłatne. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem: w.wiezowska@filharmonia.szczecin.pl. Liczba miejsc ograniczona.
Godz. 19:00
Koncert
Sala symfoniczna
Wydarzeniem Inauguracyjnym Turniej będzie koncert zespołu Dikanda z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Dikanda to uznany szczególnie na zagranicznym rynku muzycznym szczeciński zespół grający world music. W swojej twórczości Dikanda stawia na autentyczność stylu – poszukuje nowych nurtów i większość utworów jest oryginalnymi kompozycjami. Muzyczne inspiracje czerpie z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie. W ich utworach można usłyszeć głównie brzmienia bałkańskie i cygańskie. Zespół istnieje od 1997 r. Dikanda ma w swoim dorobku 7 płyt – w tym DVD Live nagrywane w zakopiańskim Teatrze Witkacego; setki koncertów (głównie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, ale również w Rosji, Indiach oraz w USA), zdobyli także liczne nagrody – w tym „Płyta roku” niemieckiego czasopisma „Folker” przyznana w 2005 roku za „Usztijo”. Koncerty Dikandy to niezwykle emocjonalna podróż po etnicznych brzmieniach, żywiołowe spotkanie pełne energii, charyzmy, prawdziwych uczuć. Charakterystyczne dla Dikandy jest tworzenie nowych słów w tekstach utworów, w ten sposób powstał oryginalny język grupy – „dikandisz”. Najważniejszy w twórczości zespołu jest przekaz, który jest relacją między artystami a publicznością.

Utwory zaprezentowane na koncercie zaaranżowane są przez Mateusza Czarnowskiego, kompozytora i dyrygenta, lidera zespołu Bubliczki. Dikanda wystąpi po raz pierwszy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie, a tym samym rozpocznie 9. edycję Turnieju Muzyków Prawdziwych.

Zespół

Ania Witczak – śpiew, akordeon
Dominik Bieńczycki – skrzypce
Daniel Kaczmarczyk – instrumenty perkusyjne
Piotr Rejdak – gitary
Grzegorz Kolbrecki – kontrabas
Kasia Bogusz – śpiew
Szymon Bobrowski – trąbka
31 sierpnia (sobota)
Godz. 12:00
Warsztaty
Sala prób
Warsztat będzie dotyczyć pracy z historią mówioną – jedną z metod dokumentowania narracji biograficznych, tradycji rodzinnych i społecznych, historii miejsc i ważnych wydarzeń, opowiadanych przez pryzmat indywidualnej pamięci.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Szczególną uwagę skierujemy na tereny dotknięte migracjami i przesiedleniami ludzi po II Wojnie Światowej (m.in. Pomorze Zachodnie). W odniesieniu do tych ziem często mówi się o braku specyfiki regionalnej, która byłaby analogiczna do innych regionów, gdzie tradycje są przekazywane „in situ” przez wiele pokoleń. Zmiana przynależności państwowej i prawie całkowita wymiana ludności po 1945 roku stworzyły specyficzny krajobraz kulturowy, w którym wymieszały się tradycje różnych regionów. To niesamowicie bogate i różnorodne dziedzictwo może się to stać puntem wyjścia do świadomego czerpania z tych zasobów, wspólnego kreowania i tworzenia kultury oraz budowania więzi.

Prowadząca

Ewa Grochowska – pieśniarka i instrumentalistka. Działalność koncertową, edukacyjną i popularyzatorską (od końca lat 90. XX wieku) poświęca muzyce tradycyjnej i kulturze ludowej. Realizuje interdyscyplinarne projekty artystyczne, badawcze i dokumentalne, badania terenowe i kwerendy źródłowe, nagrywa historię mówioną.

Prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego, podczas których – oprócz pracy nad emisją głosu i nauką stylów wykonawczych – zaprasza uczestniczki/uczestników do pracy nad zagadnieniami pamięci, tożsamości i przekazu tradycji.

Od 2017 roku zajmuje się badaniami nad tożsamością kulturową i przemianami tradycji muzycznych w warunkach trudnych realiów historycznych, na przykład powojennych migracji i przesiedleń. Dedykowane są temu projekty: „Tutejsi: tradycje muzyczne Pomorza Zachodniego” (2017), „Genealogie: muzyka Pomorza Zachodniego” (2018-2019), “Karty Pamięci” (od 2020) oraz „Wolin – wyspa pamięci” (od 2021).

Jest również autorką esejów, felietonów, reportaży i innych tekstów, publikowanych przez m.in.: Radiowe Centrum Kultury Ludowej, portal muzykatradycyjna.pl, Ruch Muzyczny, Glissando, Przekrój, Dwutygodnik, Słowo Żydowskie, Midrasz. Była nominowana do Narody im. Teresy Torańskiej (2021). Zajęła I miejsce w konkursie literackim Voque Polska (2023). Doktorka nauk humanistycznych (2007).

Wydarzenie w ramach cyklu warsztatów skierowanych do animatorów kultury, instruktorów w domach kultury, opiekunów zespół ludowych, członków organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich z terenu Pomorza Zachodniego. Warsztaty mają służyć oswajaniu lokalnego dziedzictwa kulturowego, przekazując narzędzia i materiały potrzebne do pracy ze społecznościami lokalnymi.


Warsztaty prowadzone będą w ramach projektu Akademia Tradycji Odrzańskich, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Warsztaty są bezpłatne. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem: w.wiezowska@filharmonia.szczecin.pl. Liczba miejsc ograniczona.
Przesłuchania
Sala symfoniczna
Turniej Muzyków Prawdziwych od samego początku był konkursem dla artystów specjalizujących się w muzyce tradycyjnej. Poprzednia edycja eksperymentalna pokazała, jak ogromny potencjał drzemie w muzyce rodzimej Euroregionu Pomerania. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie tegoroczną edycją w ramach Turnieju realizowane są dwa dni przesłuchań konkursowych – w piątek dla muzyków „tradycyjnych”, tj. zespołów muzycznych, opartych na akustycznych i tradycyjnych instrumentach, a w sobotę dla muzyków eksperymentujących, wykorzystujących różne techniki wyrazu, w tym elektronikę oraz instrumenty współczesne. Podczas przesłuchań artyści wykonają dwa dowolne utwory, a także utwór, który będzie interpretacją wylosowanego wątku tematycznego. Zapraszamy na otwarte przesłuchania odbywające się w ramach 9. edycji Turnieju Muzyków Prawdziwych.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Rekrutacja uczestników jest prowadzona na terenie Polski i Niemiec. Więcej informacji w zakładce REKRUTACJA
Godz. 21:00
Jam session
Hol
Po zakończeniu sobotnich przesłuchań w holu Filharmonii rozpocznie się jam session, do którego zaproszeni zostaną artyści i muzycy biorący udział w Turnieju Muzyków Prawdziwych. Formuła jam sassion jest otwarta, polega na improwizacji – ogrywaniu danej melodii, którą zaproponował prowadzący. Wydarzenie prowadzone będzie przez zespół SUFERI. Po jam session zapraszamy na Łąkę Kany, która zamieni się w Dom Tańca – tradycyjną zabawę taneczną nawiązującą do wiejskiej potańcówki.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
SUFERI to egalitarne trio muzyki improwizowanej.

Fundament muzyczny i konceptualny zespołu stanowi muzyka polska, do której SUFERI podchodzi z głębokim szacunkiem i zabiera ją w czasy dzisiejsze odpowiadając na pytanie – jak brzmiałaby nasza rodzima muzyka w czasach postmodernizmu?

SUFERI łączy oberkowe rytmy i melodie z wpływami nowoczesnego jazzu, muzyki elektronicznej oraz hip-hopu, szukając naturalnych połączeń między tradycją, a muzyką która towarzyszy nam dziś w życiu codziennym.

Zespół składa hołd starym mistrzom muzyki polskiej nie próbując odtwarzać ich twórczości, ale kontynuując tradycję i przekazując ducha będącego istotą rodzimej muzyki w wydaniu adekwatnym do naszych czasów.
Godz. 23:00
Zabawa taneczna
Łąka Kany
Po zakończeniu jam session w holu Filharmonii zapraszamy na Łąkę Kany, która zamieni się w Dom Tańca. Jest to tradycyjna zabawa taneczna nawiązująca do wiejskiej potańcówki, która stała się kultowym wydarzeniem odbywającym się w ramach Turnieju Muzyków Prawdziwych. Dom Tańca odbędzie się na Łące Kany, letnim klubie działającym przy Teatrze Kana. Spotkanie nawiązujące do tradycji wspólnego muzykowania będzie płaszczyzną do wzajemnej integracji uczestników Turnieju. Wydarzenie rozpoczną warsztaty tradycyjnych tańców, do którego zaproszeni zostaną uczestnicy.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Ruch Domów Tańca narodził się w Polsce w latach 90. XX wieku jako alternatywa dla oficjalnego obiegu folkloru (zespoły folklorystyczne, dożynki powiatowe, muzyki biesiadnej) inspirowanego żywą muzyką oraz archiwalnymi nagraniami.

Prowadzącymi wydarzenie jest zespół Wędrowiec – zwycięzcy edycji Turnieju Muzyków Prawdziwych 2023.
01 września (niedziela)
Godz. 14:00
Dyskusja
Hol
Współczesne polsko-niemieckie pogranicze z Pomorzem Zachodnim, Pomorzem Przednim, Meklemburgią i Brandenburgią to przestrzeń eksperymentu. To, co kiedyś było „wasze” – w miarę dorastania kolejnych pokoleń – woła o powtórne zdefiniowanie, bo w jakiś sposób coraz bardziej staje się „nasze”.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Czy udało nam się kolektywnie zaopiekować dziedzictwem materialnym i niematerialnym na polsko-niemieckim pograniczu, i symbolicznie połączyć dwa brzegi Odry? I czy to, co „nasze” zmienia się we „wspólne”? Dyskusja w ramach Turnieju Muzyków Prawdziwych, do których zaproszono teoretyków i praktyków opieki nad lokalnym dziedzictwem będzie pretekstem do rozmowy o tym, co było, ale też może przede wszystkim o tym, co przed nami.

W spotkaniu udział wezmą: dr Magdalena Gebala, dr Paweł Migdalski oraz Daniel Źródlewski. Dyskusję moderować będzie Kinga Rabińska – animatorka i organizatorka kultury.

Spotkanie będzie tłumaczone na język niemiecki. Wstęp wolny.

O prelegentach


Dr Magdalena Gebala – menadżerka kultury, inicjatorka, kuratorka i realizatorka licznych projektów dotyczących historii stosunków polsko-niemieckich, kultury pamięci oraz historii Żydów w Polsce i w Niemczech (...czytaj więcej).

Dr Paweł Migdalski – zajmuje się historią Pomorza Zachodniego, historią historiografii i badań nad Pomorzem oraz tematyką polityki historycznej. Zorganizował i koordynował kilkadziesiąt międzynarodowych projektów oraz wydarzeń naukowych, popularno-naukowych i kulturalnych – konferencji, debat, wypraw studyjnych, wystaw, koncertów, zbiórek pieniędzy. Członek Komisji Historycznej Pomorza (Historische Kommission für Pommern e.V.) i autor ponad 200 publikacji naukowych i popularnonaukowych (...czytaj więcej).

Daniel Źródlewski – kulturoznawca (UAM), animator i menedżer kultury, dziennikarz prasowy i telewizyjny, konferansjer oraz PR-owiec. Reżyser teatralny, założyciel Teatru Karton. Od 2023 roku prowadzi intensywną eksplorację polsko-niemieckiego pogranicza, opisując wybrane miejsca w formie reportaży publikowanych we własnym portalu tekstyzrodlowe.pl oraz na łamach wielu pism i czasopism (...czytaj więcej).

Kinga Rabińska – animatorka i organizatorka kultury. Ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu i realizacji projektów, szczególnie o charakterze kulturalno-społecznym oraz promocyjno-informacyjnym. Członkini Zespołu ds. Rewitalizacji przy Prezydencie Miasta Szczecin. Autorka gier miejskich i publikacji dotykających historii lokalnej, m.in. „Bohaterki. O Szczecinie i ważnych dla niego kobietach". Przewodniczka i opowiadaczka miejska (...czytaj więcej).

Wstęp wolny.

Warsztaty prowadzone będą w ramach projektu Akademia Tradycji Odrzańskich, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Godz. 17:00
Koncert
Sala symfoniczna
Ostatnim wydarzeniem Turnieju jest koncert Laureatów. To zwieńczenie konkursowych zmagań i możliwość poznania laureatów wszystkich kategorii Turnieju Muzyków Prawdziwych – eksperymentalnej i tradycyjnej.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Podczas koncertu ogłoszone zostaną wyniki konkursu. Koncert laureatów to wyjątkowa okazja by w złotej sali Filharmonii wsłuchać się w dźwięki muzyki tradycyjnej w zupełnie nowej odsłonie. W koncercie wezmą udział wszystkie zespoły, artyści i artystki, którzy zakwalifikowali się do przesłuchań.

Kategoria eksperymentalna:
Dobre Sobie
Elektryfikacja Terenów Wiejskich
Kota No Uta
Klemensiewicz/Kisiel
T.ETNO
Tuleje

Kategoria tradycyjna:
Andrzej Budz
Elżbieta Kasznia
Jan Hodór z Kolbuszowej
Kapela aż do rana
Kapela Begebenheit
Kapela Dudziarska SOKOŁY z Kościana
Kapela Jana Szymańskiego z Albinowa
Kapela SOPA
Karol Majerowski
Krystyna Hoduń
Maksymilian Czerwiński
Maria Nowak
Muzyka Szymona Tylki z Zakopanego
Paweł Płoskoń
Rozdroża
Ślebodno Nuta